fredag 27. august 2010

Ender

7 kommentarer:

  1. Ok lek med former og flater. Nr 2 er best komponert. Nr 1 blir jeg ikke helt venner med, men uansett pluss for speilinga i toppen.
    mvh Ø.

    SvarSlett
  2. Hei.
    Enig med Øyvind. Ikke min greie heller, men det betyr mye. Synes det er artig med eksprementering.
    Lykke til videre! :)
    Kåre

    SvarSlett
  3. Hei!
    Takker så mye for kommentarer! Enig i deres synspunkter, dette var mest for moro skyld. Synes slik fotografering er fin trening i å bruke blikket under opptakene, og også i ettertid når man finkomponerer på pc'en.

    Har dere noen forslag til å bedre komposisjonene? Eller er alt håp ute? :-)

    SvarSlett
  4. Bedre komposisjonene?

    Tja, nr 2 er vel ok som den er. Jeg ser ikke noen annen mulighet for nr 1, enn en ganske aggressiv beskjæring til høydeformat, og slik at den nederste utelates.

    Men generelt sett bør bildene komponeres i søkeren. En slik "etterpå-komponering" blir et forferdelig piksel-sløseri. Dessuten mister en det spontane og intuitive som ligger i det å komponere i øyeblikket.

    mvh Ø.

    SvarSlett
  5. Hei Øyvind!

    Var nok litt inne på din beskrivelse av nr 1 når jeg holdt på i Lightroom, men som du sier blir det jo ikke mange piksler igjen. Helt klart mest optimalt å få ting best mulig under opptaket, det er jo det man forsøker... Der ligger vel også en av de største utfordringene ved fotografi.

    Blir nok mer av denne type motiver når sjansen byr seg. Jeg opplever at store flater med få elementer er de mest utfordrende motivene å komponere, særlig hvis man vil prøve noe annet enn de vanligste komposisjonene (type gylne snitt o.l.)
    Bra trening er det i hvertfall, og jeg takker så mye for lærerike kommentarer!

    SvarSlett
  6. God kveld.
    jeg synes det er viktig åprøve noe nytt og må inrømme at det er greit å kunne fikse litt i lightroom etterpå. det får være om det blir litt sløsing med pixler og at man ikke altid treffer blink. Det er vel noe av det å være under veis. Det er vel de fleste av oss?
    Kåre

    SvarSlett
  7. Hei Kåre!
    Mye sant i det du sier her. For min egen del er det fortsatt læring og egenutvikling som er mye av motivasjonen for å fotografere. Ellers blir det bare ren dokumentasjon egentlig. Det kan være nyttig til mye det, men blir lite utfordrende i lengden. Derfor synes jeg at det å jobbe med egne uttrykk, nye komposisjoner eller nye måter å løse bilder på, er utrolig gøy.

    Når det gjelder bildebehandling i ettertid, er dette også en prosess som er under utvikling. Man blir bedre til å bruke egne program, og disse kommer fra tid til annen i nye utgaver. Driver selv å kjører meg inn på LR3. Men er såpass lat når det gjelder bildebehandling at store endringer, som f.eks å bytte ut himmel eller klone bort større gjenstander, gjør jeg aldri. Ikke husker jeg hvordan det gjøres lenger heller, for etter at Lightroom kom i hus for noen år siden, har jeg ikke startet PS en eneste gang!

    Må ellers takke for interessante innspill under bildene her. Veldig fint å få litt diskusjon rundt bildene og litt synspunkter på hele prosessen. Det er sikkert flere enn meg som synes slikt er nyttig.

    SvarSlett