lørdag 13. november 2010

Pica Pica

Noen skjærebilder fra i høst.

3 kommentarer:

  1. Hei Espen!
    Kråkefugler har det med å være ute i vanskelig lys. Og skjæra har en vanskelig fjærdrakt, fra det helt hvite til det helt svarte. De to øverste bildene er ganske tøffe. Men det virker litt gjengrodd i de mørkeste partiene. Hadde du fått fram litt detaljer her ville bildene vært veldig bra. Tror jeg likte det tredje bildet best, selv om det kanskje er litt mye tomrom til venstre.

    Stein

    SvarSlett
  2. Hei! Skjæra er nok dessverre undrevurdert som foto objekt, men følg litt med på denne spennende fuglen der den holder oss med selskap og aldri svikter. Den er faktisk underholdene med sin vippende stjert og skrattende latter, iallefall syntes jeg det. Den er fotmessig svært tilgjengelig og hvorfor ikke legge opp til litt skjærefoto? Bildene dine viser krabaten slik den skvetter rundt til daglig, komposisjonsmessig skal jeg ikke uttale meg, men syntes bilde fire gjør seg like godt som bilde 1. Det er jo ofte slik vi ser disse fuglene, og de sitter ofte på en stolpe og kikker etter mat, eller bare slapper av. Bilde fire går derfor inn hos meg som et trivelig miljøbilde som jeg ikke blir "sliten " av å se på. Bildet gir meg derimot lyst til å utnytte kveldslyset som er nå på denne årstiden, der lavt motlys i dis kan gi rett så fine bilder. Bilde 1 er det snert i, og bilde 2 har en artig positur med nebb og hode søkende mot bakken, artig plassert mellom understellet. Dette var bra det Espen.

    Hilsen Gjermund, for tiden uten min kjære Nikon:-)som er på reparasjon med solbrent speil... jeg har i overkant abstinens kan du si...:-)

    SvarSlett
  3. Takk for kommentarer!
    Stein: det er helt sikkert mulig å vri enda litt mer detaljer ut av fjærdrakten. Prøvde litt men synes det svarte ble for grått, og at helheten var bedre slik.

    Gjermund: helt enig ang. vanlige fulger som fotomotiv. Selv fotograferer jeg mye skjære, kråker, duer og måker. Det er jo ikke fuglearten som gjør et godt bilde, selv om det ofte ser sånn ut... Et krokete nebb og noen digre klør, så har du et vinnerbilde uansett :-)

    Uansett, mange av våre vanlige fugler gir veldig fin trening i å fotografere bevegelige mål.

    Ang. kameraet ditt, skal jeg ikke anbefale solkrem neste gang, men heller flere kamerahus! Alltid lurt å ha ett eller to på lur... Bruksverdien er stort sett større enn salgsverdien på eldre hus og jeg har beholdt et par stykker ved oppgradering.

    SvarSlett